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Parent participation - language developement

Purpose

Development always takes place in the so-called transactional interaction of internal and external factors. The term internal factors (as lying withing the child) describes genetic and other biological as well as psychic development presuppositions, whereas external factors (as lying outside of the child) refer to the child´s environment. This does not only include the family, but also broader social, cultural and even geographical surroundings in which the child is born and raised.Like general development, also language acquisition can be explained exclusively with regard to both internal and external factors, that is, when the child´s predisposition as well as language input are considered in equal measure. The interaction between both factors decisively determines the process of language acquisition. Ideally, the language input adapts to the child´s predispositions in such a ways that the developmental potential is being utilised at most. On the other hand, the inadequate fitting of the input and the child´s abilities to process such can lead to underachieving the developmental potential. Then, the child cannot fully display its faculties.The adaption through parents or important others to the child´s level of development takes place intuitively. This so-called "fine tuning" leads to a communication in which linguistic structure elements which the child is able to understand and process are repeated and emphasised, while elements prone to overcharge the child are omitted or paraphrased. This phenomenon of child directed speech has been investigated thoroughly so that by now profound knowledge is on hand as to which features of the adults´ language facilitate the child´s access to language acquisition and enhance it in its further process. Nonetheless, recent studies have pointed to the fact that the intuitive utilisation of child directed speech gets hindered when parents worry about their child´s language acquisition and wish to support it actively herein. In ignorance of the actually effective native language modelling strategies, they then make assumedly helpful offers to their child which can therefore even take counterproducitve effect. Hence, parents need counselling as well as competent guidance as to the way in which they can foster their child´s language acquisition. This so-called parent participation consitutes one of the three pillars of the intervention triad .

 

Publikationen

  • Subellok, K. (2008). Beziehung und Bezüge zwischen Theorie und Praxis in Kindersprachtherapie, Elternarbeit und Ausbildung. Ein Beitrag zur Didaktik der Sprachheilpädagogik. Habilitationsschrift. Technische Universität Dortmund, Fakultät Rehabilitationswissenschaften.
  • Subellok, K. & Katz-Bernstein, N./Vinbruck, C. (2008b). „Stottern und Schule“ – Sichtweisen und Erwartungen von Eltern stotternder Kinder. Die Sprachheilarbeit 53, 83-94.
  • Ritterfeld, U. (2007). Elternpartizipation. In H. Schöler & A. Welling (Hrsg.), Förderschwerpunkt Sprache. Handbuch der Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen (Bd. 3, S. 922-949). Göttingen: Hogrefe.
  • Subellok, K. & Katz-Bernstein, N. (2006). Die unterstellte Resilienz – Wie eine Negativspirale in der Kooperation mit Eltern (nicht nur) sprachauffälliger Kinder und Jugendlicher durchbrochen werden kann. L.O.G.O.S. interdisziplinär 14, 164-172.
  • Subellok, K. (2005): Was brauchen Eltern stotternder Kinder? Eine Untersuchung zur Qualität professioneller Beratungs- und Interventionsangebote. In K. Subellok, K. Bahrfeck-Wichitill & G. Dupuis (Hrsg.), Sprachtherapie: Fröhliche Wissenschaft oder blinde Praxis? Ausbildung akademischer Sprachtherapeutinnen in Dortmund (S. 177-205). Oberhausen: Athena.
  • Ritterfeld, U. & Rindermann, H. (2004). Mütterliche Einstellungen zur sprachtherapeutischen Behandlung ihrer Kinder. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 3, 172-182.
  • Ritterfeld, U. (2003). Beratung. In M. Grohnfeldt (Hrsg.), Lehrbuch der Sprachheilpädagogik und Logopädie (Bd. 4, S. 24-41). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Katz-Bernstein, N. & Subellok, K. (2002). Was brauchen Eltern sprachgestörter Kinder? Deutsche Behinderten-Zeitschrift 39, 16-17.
  • Ritterfeld, U. (2001). Wider die Ideologien. Ein Kommentar zu dem Beitrag von Ursula Pixa-Kettner: „Elternarbeit, Elternberatung, Elternbildung – Konzepte der Zusammenarbeit mit Eltern (sprach-)behinderter Kinder im Wandel“. Sprachheilarbeit, 3, 132-134.
  • Subellok, K. (2000). Familien mit stotternden Kindern – ein Forschungsprojekt. In: Interdisziplinäre Vereinigung für Stottertherapie e.V. ivs (Hrsg.): Stottern und Familie. Hilfen – Lösungswege – Chancen. Kongressbericht der 5. Stotterkonferenz der ivs 1999 in Darmstadt (43–57). Darmstadt (Libri Books on Demand)
  • Siegert, S. & Ritterfeld, U. (2000). Die Bedeutung naiver Sprachlehrstrategien in Erwachsenen-Kind-Dyaden. L.O.G.O.S interdisziplinär, 1, 37-43.
  • Ritterfeld, U. (2000). Zur Prävention bei Verdacht auf eine Spracherwerbsstörung: Argumente für eine gezielte Interaktionsschulung der Eltern. Frühförderung interdisziplinär, 2, 80-87.
  • Ritterfeld, U. (2000). Welchen und wieviel Input braucht das Kind? In H. Grimm (Hrsg.), Sprachentwicklung. Enzyklopädie der Psychologie (Bd. C3/3 S. 403-432). Göttingen: Hogrefe.
  • Ritterfeld, U. (1999). Pragmatische Elternpartizipation in der Behandlung dysphasischer Kinder. Sprache Stimme Gehör, 4, 192-197.
  • Dehnhardt, C. & Ritterfeld, U. (1998). Modelle der Elternarbeit in der sprachtherapeutischen Intervention. Sprachheilarbeit, 3, 128-136.
  • Ritterfeld, U. & Dehnhardt, C. (1998). Elternarbeit in der Sprachtherapie: Wunsch und Wirklichkeit. Kindheit und Entwicklung, 7/1, 163-172.
  • Ritterfeld, U. & Franke, U. (1994). Die Heidelberger Marschak-Interaktionsmethode (H-MIM) zur diagnostischen Beurteilung der dyadischen Interaktion mit Vorschulkindern. Stuttgart: Fischer.

 

Materialien

  • Ritterfeld, U. (2002/2005). Elternratgeber zur Sprachförderung. Eine Beilage zum Elternfragebogen von Grimm & Doil. Göttingen: Hogrefe.
  • Ritterfeld, U. (2001). Handanweisungen für Eltern von ein- bis zweijährigen Risikokindern. L.O.G.O.S interdisziplinär, 2, 109-113.


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