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Speech-language therapy didactics

Purpose

Didactics are commonly regared as a priority belonging to school and instruction, yet they apply in all teaching and learning situations which also hold for speech-language pathology and logopaedics: Whenever language (in the broader sense) is being conveyed as subject matter, suitable didactic decisions as to specification of content, choice of content or targeted preparation of the teaching material are a must. Implicit practical knowledge which is often autodidactically acquired and being displayed has to be depicted via technically high-quality didactics, to be positioned in the theoretical frame, to be systematised, reflected according to specific criteria and thus be qualitatively enhanced.

Following the concept of modern (therapy) didactics, the department of Language & Communication assumes a constructivist and interactive perspective. It is imperative to establish learning environments and situations which aim at the active involvement and problem-solving engagement of the students in interaction with the instructor. Central moment of all therapy didactics is, ahead specific content and methods, the relationship between child/teenager and therapist. Great importance is attached to this contact especially in the treatment of people with psycho-reactive speech fluency impairments (as stuttering/blustering and selective mutism). It is mainly for this clientele that therapeutic approaches and concepts are being didactically differentiated, modified, individualised and advanced in the ambulatory for speech-language pathology. Katja Subellok, in collaboration with the team of therapistis, advocates the overcoming of a technological understanding of didactics for the benefit of a developmental psychological, target group related, interactive and self-reflecting perspective.

 

Publikationen

  • Bahrfeck-Wichitill, K., Kresse, A. & Subellok, K. (n.d.). Gemeinsam schweigsam: Selektiver Mutismus bei Zwillingen. Teil II: Therapiedidaktische Überlegungen und Konkretisierungen. Eingereicht bei: Sprachheilarbeit.
  • Subellok, K. & Bahrfeck-Wichitill, K. (2010). Wie Kinder die Sprache ‘spielend’ entdecken. In W. Beudels, N. Kleinz & Schönrade (Hrsg.), Bildungsbuch Kindergarten. Erziehen, Bilden und Fördern im Elementarbereich (S. 97-110). Dortmund: borgmann media
  • Katz-Bernstein, N. & Subellok, K. (2010). Aufgabenfeld Sprachtherapie: Von der dyadischen Kommunikation zur sprachlichen Triangulierung und sozialen Identität. In W. Jantzen (Hrsg.), Behinderung, Bildung, Partizipation (Enzyklopädisches Handbuch der Behindertenpädagogik, Band 8).
  • Katz-Bernstein, N., Subellok, K., Bahrfeck-Wichitill, K. & Wagner, C. (2009). Leonardo Schweigen zwischen Kulturen. Einzelfallorientierte Förderung eine selektiv mutistischen Schülers. Mit Sprache, 41, 5-23.
  • Subellok, K. (2008). Beziehung und Bezüge zwischen Theorie und Praxis in Kindersprachtherapie, Elternarbeit und Ausbildung. Ein Beitrag zur Didaktik der Sprachheilpädagogik. Habilitationsschrift. Technische Universität Dortmund, Fakultät Rehabilitationswissenschaften.
  • Subellok, K. & Bahrfeck-Wichitill, K. (2007). Schweigen - Spritzen - Sprechen: Ein selektiv mutistisches Kind kommt in Bewegung. Ein Fallbericht. Die Sprachheilarbeit 52, 96-106.
  • Subellok, K. & Bahrfeck-Wichitill, K. (2005d). Wenn Kinder nicht verlieren können. Wie Frustrationstoleranz gefördert werden kann. Kindergarten heute. Zeitschrift für Erziehung, 35/4, 20-26.
  • Subellok, K. & Bahrfeck-Wichitill, K. (2005e). Hören, was Wissenschaftler (nicht) sagen. Stellungnahme zur Rezension von F. M. Dannenbauer: „Kontextoptimierung“. Die Sprachheilarbeit 50, 29-30.
  • Bahrfeck-Wichitill, K. & Subellok, K. (2005c). Kleine Freunde, verlorene Löwen und freche Elefanten: „Geschichten“ aus dem Sprachtherapeutischen Ambulatorium. In K. Subellok, K. Bahrfeck-Wichitill & G. Dupuis,. (Hrsg.), Sprachtherapie: Fröhliche Wissenschaft oder blinde Praxis? Ausbildung akademischer Sprachtherapeutinnen in Dortmund (S. 112-176). Oberhausen: Athena.
  • Subellok, K., Bahrfeck-Wichitill, K. (2004). Kinder, die nicht verlieren. Das „König- und Diener-Spiel“ als eine Möglichkeit zur Erweiterung der Frustrationstoleranz. Deutsche Behinderten-Zeitschrift, 41, 16-17.
  • Bahrfeck-Wichitill, K. & Subellok, K. (2004). Hören, was Kinder (nicht) sagen. Einbezug lebensrelevanter Thematiken der Kinder in die Sprachtherapie. Die Sprachheilarbeit, 49, 52-60.
  • Subellok, K. & Bahrfeck, K. (2003). „Ich wäre mal Prinzessin Pippi, und du wärst mein Diener...“ oder: Wie kindlichen Widerständen in der (Sprach-) Therapie durch den Einsatz von Fantasiespiel begegnet werden kann. Die Sprachheilarbeit, 48, 44-52.
  • Katz-Bernstein, N., Subellok, K., Bahrfeck, K., Plenzke, U. & Weid-Goldschmidt, B. (2002). Die Dimension der doppelten Kommunikation in der Sprachtherapie. Die Sprachheilarbeit, 47, 247-256.
  • Katz-Bernstein, N. & Subellok, K. (2002a). Gruppentherapie mit stotternden Kindern und Jugendlichen. Konzepte für die sprachtherapeutische Praxis. München: Reinhardt.
  • Katz-Bernstein, N. & Subellok, K. (2002b). Therapiebausteine in der Gruppentherapie von redeflussgestörten Kindern und Jugendlichen (S. 41-52).
  • Subellok, K. & Cornelißen-Weghake, J. (2002). Stottern und/oder nicht stottern!? Zum Phänomen der „Ambivalenz“ in der Gruppentherapie mit stotternden Grundschulkindern (S. 55-79).


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Sprachambulanz PH Heidelberg